Friday, November 18, 2011

rEzEki....




Ape tu rezeki? erm...ada org cakap rezeki tu harta/duit..ada org cakap rezeki tu apa yg ada kat diri kita...ada org cakap rezeki tu sesuatu yg kita dapat tanpa kita jangka...ada org ckp rezeki tu kejayaan kita... penafsiran rezeki tu berbeza-beza,,ikut pemikiran dan pandangan masing-masing la..

Pernah tak kita tahu dari mana rezeki tu datang??? dari usaha kita? dari nasib kita? dari orang lain??? Sebenarya rezeki yang kita dapat adalah dari Allah..semuanya dari Allah, milik Allah dan pinjaman sementara dari Allah...bila-bila masa je Allah boleh ambil dari kita. Ini tak bermaksud bila Allah kurangkan rezeki kita tanda Allah tak sayangkan kita tapi Allah kurangkan rezeki kita untuk bagi peringatan pada kita sb manusia ni selalu lupa. Tulah tanda kasih sayang Allah.

Kita sepatutnya bersyukur dgn rezeki yang kita ada sekarang...tanpa bersyukur ni la muncul iri hati,,cemburu,,marah,,putus asa dan berlaku la perkara yg xsepatutnye,,,ada yang gunakan cara halus seperti sihir,, santau,, pukau,, supaya org yg dicemburui tu merana..nauzubillah! ada juga yang guna cara kasar seperti merompak, menipu, rasuah dan macam2 lagi.

Knp kita perlu cemburu dgn apa yg org lain miliki? Allah dah bagi rezeki tu adil sb Allah lbh tahu apa yg terbaik utk kita. Ingatlah, dalam rezeki yg kita miliki tu, ada jugak rezeki milik org lain. Jadi cara kita nak bersihkan rezeki kita tu adalah dgn sedekah n zakat...kita jgn la kedekut sgt,,InsyaAllah, Allah akan pertambahkan rezeki kita tanpa kita sedar..

Untuk rezeki yang diberkati, kita mestilah pastikan rezeki yang kita dapat tu adalah hasil yang halal sb rezeki tu akan jadi darah daging kita dan keluarga kita. Biar kita susah mana pun,, tapi jgn la sampai sanggup kita guna cara kotor tuk dapatkan rezeki,,rezeki tu kan milik Allah jadi mintaklah dengan Allah,,,berdoalah sungguh-sungguh,,insyaAllah Allah akan dengar doa kita..tp jgn hanya berdoa je, usahalah!!!!..pintu rezeki Allah ni banyak sangat,,semuanya bergantung pada pilihan kita..


p/s~ Apa yang kita dapat dan ada adalah rezeki kita dan apa yang orang lain dapat dan ada adalah rezeki mereka,,,jadi xperlulah kita cemburu dgn apa yang orang lain miliki..dhuha salah satu pintu rezeki Allah..(n_n)v


3 comments:

  1. hye ya...slm... :)
    wahh,rajin buat blog :D

    ReplyDelete
  2. hye,,,
    xde rajin pn..ikot mood gak wat blog ni..
    klu xde idea, berhabuk la blog ya ni..huhu..

    ReplyDelete
  3. Bila kita sedar yang rezeki itu datangnya dari pelbagai sumber, berbahagialah manusia..

    ReplyDelete